Głównym problemem osób kładących podwaliny pod setting Cthulhushimy było przegapienie bardzo istotnego, acz smutnego faktu, że mało kto pamięta system Zew Cthulhu3, a jeszcze mniej ma wiedzę o mitologii tego tytułu. W ruchu fanowskim gier RPG pozostała garstka ludzi w pełni pojmujących to, o czym chcieliśmy tak swobodnie opowiadać. I właśnie dlatego powstał artykuł, w którym chciałbym przybliżyć czytelnikom projekt Cthulhushima.
Początek
Gdy Mateusz ‘Matti’ Zaród wypowiedział na piątej edycji Tornado po raz pierwszy słowo Cthulhushima, wszyscy wiedzieliśmy co należy zrobić. Zaraz po zakończeniu konwentu rozpoczęliśmy pisanie. Z początkiem ostrożnie, w temacie na forum, stopniowo przelewając wizje na papier i tworząc pierwsze artykuły. Powoli, acz konsekwentnie implementowaliśmy w spustoszone uniwersum Neuroshimy Mity Cthulhu. Starożytne rasy budziły się ponownie do życia, aby jeszcze raz stoczyć walkę o planetę Ziemia. Lecz tym razem nie człowiek ma być ich wrogiem, lecz Moloch4 i Neodżungla5 – istoty całkowicie odmienne choć swoją świadomością przypominające najmroczniejszych bogów wszelkich znanych panteonów. Mistyka na powrót wkroczyła pewnym krokiem w nieograniczone empiryczną doktryną zgliszcza ludzkiej cywilizacji. Swymi mackami sięgnęła w ludzkie umysły i zasiała w nich trwogę oraz zwątpienie.
Pytania
Gdy 5 września 20206 roku na świat spadła nuklearna, chemiczna i biologiczna pożoga gwiazdy wreszcie były w porządku7? Czy ten, który nie jest umarły choć spoczywa wiekami8 przebudził się i począł pożerać świat? Jak wielkie jest prawdopodobieństwo, że zgładzono starożytnego boga Hypnosa9, a jego dusza rozsypała się na miliardy kawałków i podróżuje po Ziemi jako Tornado10? Pytań jest bardzo wiele, a każda odpowiedź rodzi kolejne zagadki. Jednak dla wprawnego Badacza Tajemnic ta układanka może zacząć z czasem tworzyć logiczną, acz przerażającą całość. Czyż Mi-Go11 – tajemnicze istoty z Yuggoth12 nie były zaangażowane w eksperymenty technologiczne? Czyż to nie ta rasa była by w stanie stworzyć tak pokrętny i dziwny algorytm, który rządzi działaniami mechanicznej Bestii13? Idąc dalej tropem powiązań Mitów z wydarzeniami kończącymi panowanie ludzkiej cywilizacji możemy dojść do wniosku, że Neodżungla jest manifestacją Mrocznej Matki – Shub-Niggurath14. Zapewne i inni Wielcy Przedwieczni15 rzucili swe moce i niewolnicze rasy do wojny o ten odległy świat.
Zagłada
Jak by nie drążyć powiązań pomiędzy mitologią Cthulhu a wydarzeniami ze storyline'u Neuroshimy pozostaje zasadnicze pytanie - dlaczego? Odpowiedź zapewne byłaby bardzo trywialna i prosta lecz nikt nie chce jej zdradzić, bo i po co? Czy niedobitki ludzkości zasługują na wyjaśnienia? Czy nie po to na świat zesłano Armagedon aby zakończyć zadawanie pytań przez wścibską rasę, która przekroczyła wszelkie granice, jakie wyznaczyli Wielcy Przedwieczni? Fakt pozostaje jeden: ktoś lub coś nie życzy sobie aby ludzkość przetrwała w jakiejkolwiek formie.
Przeciwko niej wystawiono ponownie mistyczne moce i rasy. Istoty z Głębin16 znów odzyskały swoje miejsca kultu na wybrzeżach i ponownie krzyżują się z ludzką rasą. Wężowi Ludzie17 wskrzeszają kult swego boga Yiga18, manipulując przy tym ostatnimi ludzkimi organizacjami, które były by w stanie rozpocząć odbudowę świata. Mi-Go hybrydyzując swoją i ludzką technologię tworzą przerażające machiny i cyborgi. Mroczne Młode19 wraz z postępem Neodżungli pochłaniają coraz większe połacie Ziemi w imię ofiary dla swej Matki - Shub-Niggurath. Starożytne artefakty znów odzyskują swą moc po wiekach bytowania w cieniu racjonalizmu. Fragmenty Necronomiconu20 nadal krążą wśród kultystów i nie pozwalają zapomnieć o magii. Entropia zebrała obfite żniwo wśród ludzkości i działa na korzyść nienazwanych wrogów. Człowiek znów zaczął się bać...
Jak w to grać? Jak to prowadzić?
Ci z Was, którzy zapoznali się z materiałami publikowanymi przez serwis Crossroads zapewne zauważyli, że nie zaproponowano żadnej nowej mechaniki, czy też modyfikacji tych istniejących w obu systemach. Co prawda trwają prace nad zasadami do silnika Neuroshimy dotyczącymi poczytalności lecz nawet bez nich rozgrywka nie traci na walorach horroru.
Zasadniczo można grać na dowolnej mechanice zawierającej zasady dla współczesnego świata między innymi Neuroshima 1.5, Cthulhu Now, F.A.T.E, czy GURPS. Zaś twórcy projektu związani z Crossroads będą pracowali na pierwszej z wymienionych.
Jednak nie cyferki i tabelki są najistotniejsze w pracy nad crossoverem. Priorytetem nadal jest spójna hybryda obu uniwersów, bez naciąganych faktów i zbytecznych udziwnień. Autorzy Cthulhushimy w każdym kolejnym tekście będą chcieli zawężać płaszczyzny, na których egzystują te fantastyczne światy. Mianownik pozostaje ten sam – walka o przetrwanie kruchej istoty ludzkiej w obliczu potęg, których nie jest w stanie pojąć.
Postacie Graczy – Badacze Tajemnic, stoją przed starożytnym wyborem. Zaspokoić ciekawość, nawet za cenę życia, czy przeżyć w nieświadomości jeszcze kilka lat? Ryzykanctwo jest wpisane w naturę ludzką, jesteśmy niespokojnymi duchami, które płacą często okrutną cenę za wiedzę, do której nie powinny mieć dostępu. I o tym właśnie są opowieści świata Cthulhushimy.
Przyszłość
Zapewne wielu powątpiewa w determinację autorów w konsekwentnym budowaniu settingu Cthulhushimy. Czy mogą oni w jakikolwiek sposób zapewnić, że nie zawieszą projektu? Oczywiście, że nie, lecz fakt stałych i regularnych publikacji w serwisie Crossroads mówi sam za siebie. Próżno szukać tam aktualizacji bez co najmniej jednego tekstu do Cthulhushimy. Świetne opowiadania budują nie tylko klimat, ale przyoblekają projekt w ciało - nowe miejsca, fakty, organizacje, czy kulty. Coraz częściej czytelnicy zauważają pewne zależności i powiązania pomiędzy snutymi opowieściami.
Setting jest na tyle ciekawy i fascynujący, że organizatorzy konwentu postapokaliptycznego Tornado, zdecydowali się na wykorzystanie tej konwencji podczas tegorocznej, czterodniowej gry terenowej.
Czy Cthulhushima to szansa dla Zewu Cthulhu na przetrwanie na polskim rynku gier RPG? Czy takie inicjatywy jasno wskazują, że jednak są ludzie, którzy próbują zachować od zapomnienia gry, na których wychowało się całe pokolenie "erpegowców"? A może to jednak ostatnie agonalne spazmy tytułu, który nie przetrwał brutalnej walki na wolnym rynku? Na to pytanie odpowiedzieć jest równie trudno, co na wszelkie zagadki Cthulhushimy. Jednak miejmy nadzieje, że żywotność dziewięćdziesięcioletniej mitologii przetrwa jeszcze trochę i pozwoli bawić się w ten specyficzny horror kolejnym fanom gier RPG.
* * *
1- Neuroshima jest polską grą fabularną w konwencji postapokaliptycznej, której akcja osadzona jest w zniszczonych wojną atomową Stanach Zjednoczonych drugiej połowy XXI wieku.
2 - Mity Cthulhu (lub Mitologia Cthulhu) to zbiór wszelkich mistycznych wydarzeń, istot i faktów zawartych w cyklu powieści i opowiadań H.P. Lovecrafta oraz jego spadkobierców. Cały przedstawiany w tej prozie świat posiada drugie, przerażające dno.
3 - Zew Cthulhu (ang. Call of Cthulhu) – gra fabularna utrzymana w konwencji grozy amerykańskiego wydawnictwa Chaosium Publishing. Jest oparta na motywach zaczerpniętych z opowiadania o tym samym tytule autorstwa H.P. Lovecrafta oraz jego innych utworów.
4 - Moloch – wielki, mechaniczny twór pokrywający północną część USA oraz część Kanady w fabularnej grze Neuroshima. Jest jednym z głównych antagonistów w potyczkach resztek ludzkości, próbującej odbudować swój świat.
5 - Neodżungla - szybko rosnąca, drapieżna dżungla, pełna krwiożerczych, zmutowanych zwierząt, ludzi i roślin, porastająca najprawdopodobniej całą Amerykę Południową i Środkową oraz południowe tereny Ameryki Północnej w uniwersum gry fabularnej Neuroshima.
6 - 5 września 2020 roku – Dzień Zagłady i narodzin Molocha. Właśnie tego dnia na całym świecie przeprowadzono dziesiątki ataków chemicznych i biologicznych. Wzajemnie oskarżające się państwa dokończyły dzieło zniszczenia atakami nuklearnymi. W ten sposób narodził się świat Neuroshimy.
7 - Gwiazdy były w porządku – wydarzenie o wielkim znaczeniu w mitologii stworzonej przez H.P. Lovecrafta. Przepowiedziane przez kulty Wielkiego Przedwiecznego Cthluhu. W dniu, w którym gwiazdy znajdą się w określonym porządku, wynurzyć ma się z odmętów Pacyfiku starożytne miasto R'lyeh i przebudzić śpiący Cthulhu, aby ponownie objąć panowanie nad światem.
8 - ten który nie jest umarły choć spoczywa wiekami – mowa tutaj o Wielkim Przedwiecznym Cthulhu, który spoczywa w starożytnym mieście R'lyeh. Sprowadza on na ludzkość przedziwne sny, które potrafią doprowadzić do szaleństwa. Wśród różnej maści kultystów to właśnie on cieszy się największą popularnoscią. Przypadki oddawania mu czci są znane już w starożytności.
9 - Hypnos – Starszy Bóg związany ze strefą snu i jego krainami. Potrafi on porywać ludzi do swych krain, aby tam przemieniać ich w swe sługi.
10 - Tornado w świecie Neuroshimy to tajemnicze zjawisko i jednocześnie substancja halucynogenna, która powoduje dziwne wizje u ludzi, którzy znają się pod jej wpływem. Przenosi ich w snach do dnia 5 września 2020 roku i pozwala przeżyć kilka godzin w niezniszczonym jeszcze świecie. Wizja za każdym razem kończy się w momencie ataków chemicznych, biologicznych i nuklearnych.
11 - Mi-Go – najbardziej znani przybysze z innego systemu gwiezdnego. Zamieszkują planetę Yuggoth
12 - Yuggoth - inaczej Iukkoth, albo Pluton. Zamieszkany przez Mi-go. Znajdują się tam kopalnie nieznanego na Ziemi metalu tok'l, w których jako siła robocza wykorzystywani są ludzie.
13 - Mechaniczna Bestia inna nazwa Molocha.
14 - Mroczna Matka – Shub-Niggurath to jeden z Wielkich Przedwiecznych w mitologii stworzonej przez H.P. Lovecrafta w opowiadaniach i powieściach grozy; bóstwo perwersyjnej płodności.
15 - Wielcy Przedwieczni - fikcyjne demoniczne lub boskie istoty, występujące w utworach H.P. Lovecrafta i innych kontynuatorów tego nurtu. Obecnie występują w wielu utworach (komiksach, grach komputerowych) nawiązujących do tzw. Mitologii Cthulhu.
16 - Istoty z Głębin (ang. Deep One) to podwodna rasa służąca Wielkiemu Cthulhu i dwóm istotom znanym jako Ojciec Dagon i Matka Hydra. W głębinach oceanu zakładają swoje miasta-kolonie, pilnują również spokoju w R'lyeh.
17 - Wężowi Ludzie to prehistoryczna rasa humanoidów o gadzich głowach, która niegdyś panowała na Ziemi. Ich cywilizacja upadła miliony lat temu lecz niewielkiej społeczności tych istot udało się przetrwać. Czczą oni Wielkiego Przedwiecznego Yiga – boga węża. Obdarza on swoich kapłanów zdolnościami wywoływania iluzji upodobniającej ich do ludzi. W ten właśnie sposób są w stanie egzystować wśród rasy ludzkiej.
18 - Yig - bóg-wąż, będący tworem inspirowanym mitologią aztecką. Występuje w opowiadaniu Klątwa Yiga autorstwa Howarda Phillipa Lovecrafta. Miał być czczony przez Indian. Jego ugryzienie miało powodować zmiany w budowie człowieka i upodobnienie go do węża.
19 - Mroczne Młode to stworzenia służące Shub-Niggurath, przypominają drzewo, którego pniem są krótkie nogi, a koroną lepkie, rozgałęzione ciało przypominające ogromne macki. Mierzą od trzech do sześciu metrów wysokości.
20 - Necronomicon to fikcyjna, mroczna księga wymyślona przez Howarda Phillipsa Lovecrafta na potrzeby swoich opowiadań. Fenomenem jest fakt, iż mnóstwo ludzi na całym świecie jest przekonanych o istnieniu kilku egzemplarzy tej księgi, mimo iż sam Lovecraft w listach przyznawał się, iż jest ona wytworem jego wyobraźni. W wykreowanym przez tego pisarza świecie napisał ją szalony Arab Abdul al-Hazred w 730 r. pod nazwą Kitab Al azif.
Tekst pierwotnie ukazał się na łamach serwisu Crossroads w dziale Cthulhushima. Osoby zainteresowane tą tematyką znajdą tam również inne materiały stworzone na potrzeby tego settingu, zrodzonego na łamach Crossroads.